dissabte, 8 de desembre del 2012

L'AVIRAM



EL GALLINER
Els ous.-
Per disposar d’ous frescos criats a casa, s’ha de tindre un galliner amb aviram. De fet, per la mateixa feina si poden acoblar un pollastre en les gallines, ho sigui, un patriarca i unes femelles. Llavors es com si diguéssim una unitat familiar. Però si tornem al nostre interès, d’ous en tindrem i a més, un pollastre que per Nadal o per la Festa Major ens farà un rostit com aquells de quant érem petits. Ja m’ha enteneu-ho.

No fa gaire que vaig fer un galliner desprès d’anys de no disposar de aquest plaer de tindre aviram propi. Explicaré la manera de com ho vaig escometre per si us pot servir de experiència i ho faré en dues vegades. La primera serà el galliner i la segona els inquilins.





El pati de casa no es molt gran, però vaig destinar el reco que i poso la brossa o femer, que el vaig enretirar i allí va ser el lloc triat. Hagué de desplaçar plantes i també la làpida que tinc en record del meu besavi. Va quedar un espai de dos metres per un.










Un dibuix de com ha de ser, amb les mides es convenient per saber els materials que hi faran falta, com de orientació. I les eines que s’ha hauran de fer servir. Acceptant que pot diferir de com ho planeges, tant s’ha val.





Podia haver deixat el terra sense cimentació pensant amb la distracció de l’aviram escodrinyant el sol, però vaig optar per fer una solera d’obra ja que allí hi havia un femer i tot era terra negra molt bona per el jardí, que ja vaig escampar en escreix.









La estructura entre fusta i totxos fixada a les parets i al terra, va ser molt engrescador de fer, doncs eren feines de paleta i fuster que de sempre que m’agraden. T’hi as de concentrar una mica i es molt gratificant.





Com no era cosa de anar a corre cuita però, va venir l’hora de les portes i el filat, amb ses frontisses i baldons. El sostre de la part de fora de plàstic transparent per la claror i per evitar visites de ocells no desitjats. I el quarto de dormir i de la posta dels ous, amb tela asfàltica, assegurant foscor i impermeabilitat.












Un cop llest, una pintada de protecció, desinfecció i embelliment, tant per la gent de fora, de groc, com per els de dintre, en blanc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada